Språkkurs i Paris

paris-1

Måndagen den 13 oktober klockan 14.30 träffades 12 stycken ivriga franskastuderande på GGs skolgård. Om ett par timmar skulle vi alla sitta i flyget på väg mot Paris. Vi tog en taxi till terminal 2 där skolans biträdande rektor, Andreas Bäckman, väntade på oss. Flygresan till Paris Orly gick klanderfritt, och när vi väl var framme och när alla hade fått sina resväskor var det dags att ta metron till Crimée där våra värdfamiljer väntade på oss. Vi bodde alla mycket nära varandra, och på gångavstånd från metrostationen Crimée. Trots att vi anlände rätt så sent bjöds vi alla på mat av våra respektive värdfamiljer.

Följande dag var det en tidig väckning för oss alla, vilket nog inte kändes som ett större problem eftersom vi befann oss i Paris. Vi bjöds på frukost hemma hos våra värdfamiljer och träffade sedan resten av gruppen, inklusive Andreas, vid Crimée. Språkskolan började klockan 9.00, vilket den också skulle göra de resterande tre dagarna, och därför var det viktigt att vi lärde oss att ta metron till stationen Nation. Språkskolan låg fem minuter ifrån stationen ifråga. Den första skoldagen förvånade nog många, eftersom de flesta knappast förväntat sig att det skulle vara så roligt som det sist och slutligen var. Vår lärare envisades med att tala franska hela tiden, vilket till en början kändes ganska jobbigt men vilket man också uppskattade eftersom det var så otroligt lärolikt. Vi hade både muntliga och skriftliga övningar, oftast i par, som vi sedan presenterade för hela klassen. Skoldagen tog slut varje dag klockan 12.30, men tack vare vår duktiga lärarinna kändes den inte lång. Första dagen hann vi besöka både Notre Dame och Eiffeltornet. Det var en fin dag och solen sken, vilket resulterade i en mängd fina bilder och gott humör. På kvällen åkte vi hem igen till våra värdfamiljer som bjöd på middag.

paris-2

På onsdagen åkte vi utan Andreas till stationen Nation, vilket vi klarade riktigt bra. Skoldagen var åter igen rolig, och hela gruppen åt lunch efteråt tillsammans. Vi tog oss därefter till Musée du Louvre, där vi bl.a. kunde beundra Mona Lisa och skulpturen Venus. När vi sett tillräckligt tog vi oss till den berömda gågatan Champs-Elysées, där vi shoppade lite och tittade oss omkring. Vi träffades efter ett par timmars shopping vid triumfbågen allihopa och tog oss senare hem till våra värdfamiljer.

På torsdagen gick vi som vanligt till skolan, och när vi under sista halvtimmen började tappa koncentrationen fick vi leka en lek på franska i stället för att göra mer koncentrationskrävande övningar. Vi var rätt så tacksamma och åtminstone jag upplevde leken som både rolig och lärorik. Efter skolan åt vi lunch tillsammans och tog därefter tåget till slottet Versailles. Slottet var mycket imponerande och mäktigt, men mest tid spenderade vi i slottets enorma trådgård där vi åter igen knäppte ett par snygga bilder. Efter ett par timmar i Versailles tog vi tåget till Paris centrum där vi sedan skildes åt och själva fick ta oss hem till våra familjer.

paris-3

På fredagen, den dagen vi skulle åka hem, hade vi skola som normalt. Vi köpte en blombukett som tack till vår lärarinna och hon blev naturligtvis glad. Efter skolan fick vi ha lite fritid innan vi skulle hämta våra resväskor från värdfamiljerna. Klockan 16.00 samlades vi med resväskor vid metrostationen Crimée och tog sedan både metro och spårvagn till flygstationen. På flygstationen fanns det ännu lite tid för att göra små inköp men klockan 19.35 satt vi alla i flyget på väg mot Finland igen.

Vår resa till Paris var otroligt lyckad med trevliga värdfamiljer, inspirerande lektioner, bra sällskap och roligt program. Tack Andreas för att du följde med oss och bidrog till en lärorik och oförglömlig resa!

Text: Heidi Kråkström

Foto: Nicole Kumlin, Sofia Wasastjerna och Andreas Bäckman

Mer bilder i skolans bildarkiv.