Språkstudier och äventyr i Tyskland

koln-1

Söndagen den 19.10 flög en grupp tyskstuderande iväg till Tyskland. I flyget funderade vi över den kommande veckan i Köln och våra blivande värdfamiljer. Vi tog flyget till Düsseldorf, varifrån det var meningen att ta tåget in till Kölns centrum men på grund av tågstrejken blev det ändringar i planen och vi åkte taxi istället. Det första vi möttes av när vi steg ur taxin var en sommarhetta, samtidigt som vi såg maffiga Kölner Dom. Den är en av de största kyrkorna i Europa och var mycket större än vad vi alla hade förväntat oss. Vi gick in i kyrkan och efter många svettiga trappsteg (närmare sagt 509) senare var vi uppe i ett av tornen.

Vi fick njuta av en fantastisk utsikt och vi fick en uppfattning av hur stort Köln faktiskt är. Efter det styrde vi stegen mot Kölns zoo,efter en snabb lunchpaus på ett "übertyskt" matställe. Med magarna mätta efter wienerschnitzlar gick vi vidare till den kända linbanan, som skulle ta oss över Rhenfloden till zoot. Färden över floden i den lilla kabinen gjorde många nervösa, vilket definitivt inte var obefogat (eftersom linbanan stannade på den högsta punkten över Rhen några dagar senare). Efter en fin utsiktsfärd kom vi till zoot. Där fick vi se allt från små fåglar till de stora flodhästarna. Höjdpunkten på dagen var då vi fick träffa våra värdfamiljer. Alla var ivriga och förväntansfulla. Kvällen tillbringades hos våra värdfamiljer, med middag och bekantskap. Både hjärnan och fötterna var trötta efter att ha grävt fram tyskakunskaperna samt sprungit runt i Köln. Förväntansfulla gick vi och lade oss för att ladda upp batterierna för kommande skolvecka i språkskolan Fremdsprachenforum.

koln-2

Vi gick i skola varje dag från kl. 9-12. Skolvägen var olika för alla, eftersom vi bodde väldigt utspritt. De flesta bodde lite utanför Köln, vilket gjorde att kollektivtrafiken var väldigt nödvändig för oss. I början var det lite svårt att hitta fram till rätt destination, men så småningom kom vi underfund med det. I skolan hade vi en tysk lärare och undervisningen gick enbart på tyska. Detta kunde vara lite knepigt och ibland var det svårt att formulera sig rätt på tyska. Alla var dock väldigt duktiga och var villiga att lära sig. Det var roligt att märka att skolan blev lättare dag för dag och förståelsen för det tyska språket utvecklades hela tiden. Efter skolan hade vi fritid då vi fick äta lunch och efter det hade vi varje dag ett planerat program. Vi hann t.ex. besöka både ett choklad- och sportmuseum som låg vid Rhenfloden. I sportmuseet fick vi bekanta oss med de olika olympiska grenarna med en guidad rundtur och vi fick även chansen att testa på några grenar. Chokladmuseet var en sak för sig, ett museum fyllt med choklad kan inte gå fel. På museet kunde man se hur chokladen tillverkas men de flesta tillbringade nog mest tid inne i museets butik... Eftersom vi varje dag talade mycket tyska kunde man även i slutet av resan märka framsteg. Dessa framsteg kom tydligt fram då vi fick en guidad rundtur i Gestapohögkvarteret i Köln, EL-DE huset. Det var här som Gestapo bedrev sin verksamhet under andra världskriget. Vi fick höra mycket om andra världskriget och om hur Gestapo utövade sin verksamhet. Under vår vistelse i Köln hann vi även gå på bio. Vi såg filmen "Maze runners", som var dubbad till tyska.

På kvällarna åt vi alltid middag med familjerna och bekantade oss med dem. Diskussionerna vid middagsbordet kunde vara allt mellan himmel och jord. Kontrasten mellan en vanlig tysk familj och en finsk familj kom väldigt tydligt fram och det var roligt att få se hurdana vanor de hade. En sak som vi märkte att skiljde sig mycket från den finska kulturen, var att de hade TV:n på i bakgrunden då de åt. Många tyskar har det även ganska kallt på vintrarna, eftersom de inte tycker om att höja värmen utan de sätter istället på sig varma kläder. Familjerna tog väl hand om oss och vi kände oss välkomna. Det är överraskande att märka hur snabbt man kan vänja sig vid en annan kultur.

I slutet av veckan besökte vi även staden Bonn, som låg cirka en timme från Köln. I Bonn gick vi på ett museum som handlade om Tyskland efter andra världskriget och så fick vi bekanta oss med gamlastaden. Bonn är en av Tysklands äldsta städer och har en väldigt lång historia bakom sig. Den sista dagen tillbringade vi i Düsseldorf, där sista minuten shopping och en middag med hela gruppen gällde. Det var lite ledsamt att ta farväl av Tyskland och Köln som varit vårt "hem" den senaste veckan. Från Düsseldorf tog vi sedan flyget hem och anlände lördagen 25.10 hem efter en veckas äventyr.

koln-3

Resan till Tyskland var väldigt givande och vi tror att alla fick mycket ut av den. Det var en resa full av minnesvärda stunder och upplevelser och vi uppskattar väldigt mycket möjligheten att få delta. Denna resa var inte bara en fördel för vårt tyska språk utan även för motivationen att fortsätta våra tyska studier. Språket började flyta allt bättre varje dag och all oro för att inte förstå eller för att inte bli förstådd var borta. Tyskan fastnade helt klart efter bara en vecka och man märker fortfarande hur tyska ord har som vana att slinka upp här och där då man talar. Det var en väldigt lyckat resa och vi vill tacka Gymnasiet Grankulla samskola och våra lärare Brita och Antonia för vad allt de har fixat.

Text: Malin Pakarinen 12A & Emelie Haglund 12B
Foto: Catharina Stenbock 13C och Antonia Lindqvist
Mer bilder i skolans bildarkiv