Historisk exkursion till Balkan

Fredagen den 24 april klockan 6:30 samlades en ivrig skara elever på Helsingfors-Vanda flyplats. Under de kommande tre dagarna skulle vi besöka både Kroatien och Bosnien och Hercegovina, och bekanta oss med ländernas rika historia. Vi var alla relativt välförberedda eftersom vi redan i december börjat arbeta med uppgifter gällande tiden innan, under och efter de Jugoslaviska krigen. Med oss hade vi dessutom Jacob och Johan som båda var mycket sakkunniga.

Vi anlände redan tiotiden till flygplatsen i Dubrovnik, Kroatien. Framför oss hade vi en fem timmar lång bussresa till Sarajevo i Bosnien och Hercegovina. I bussen fanns det lyckligtvis gott om utrymme för oss alla, vilket gjorde åkturen behaglig. Vi stannade på vägen för att äta lunch och många köpte samtidigt något smått och gott inför den resterande bussresan. När vi var framme i Sarajevo var klockan redan halv sex. Vi lämnade resväskorna på hotellet och fick strax därefter en guidad rundtur i den mångkulturella staden.

Följande morgon vaknade vi alla relativt tidigt och åt frukost på hotellet. Efter frukosten åkte vi med buss till staden Srebrenica. Med oss hade vi en guide som under bussresorna till och från Srebrenica berättade allmänt om kriget i Bosnien och Hercegovina. Vår guide hade själv varit med om kriget och berättade även om sina egna erfarenheter. Det var svårt att ens föreställa sig det han i vår ålder hade varit med om. När vi anlände till Srebrenica berättade han om massmordet på bosnienmuslimer som ägt rum i staden år 1995. Vi besökte minnesmonumentet och offrens gravar, vilket inte var någon trevlig upplevelse, men en mycket lärorik.

bosnien-3bosnien-2
Under vår sista dag besökte vi både Mostar och Dubrovnik. Staden Mostar är känd för sin historiska bro, Stari Most, som byggdes av osmanerna på 1500-talet. Bron förstördes under kriget i Bosnien år 1993, men återuppbyggdes år 2004. Efter att en guide visat oss staden och berättat om dess historia åt vi alla lunch tillsammans. Därefter fick vi på egen hand bekanta oss med staden. Många passade på och shoppade lite. Efter en trevlig förmiddag i Mostar åkte vi en ungefär tre timmar lång bussfärd till Dubrovnik, där vi efter en stunds letande lyckades hitta vårt hotell. Vi skulle ha bjudits på middag av hotellet, men alla föredrog att äta ute i Dubrovniks vackra Gamla stad, Stari Grad, som är på Unescos världsarvslista.

På måndagen var det tyvärr dags för oss att lämna Balkan bakom oss och återvända hem till Finland. Under vår tre dagar långa resa samlade vi på oss en hel del ny kunskap och goda minnen som vi inte kommer att glömma i första hand. Ett stort tack till Johan och Jacob som höll reda på oss under hela resan!

Text: Heidi Kråkström
Foto: Jessica Ollus, mer bilder i skolans bildarkiv.