Bildkonststuderande i Ryssland

I början av andra perioden åkte deltagarna i den fördjupade bildkonstkursen KO 4 Från bildkonst till egna bilder på en studieresa till St Petersburg. Tolv studerande tillbringade några konst- och kulturfyllda dagar under ledning av bildkonstlärare Johanna Stenman i denna vackra nyklassicistiska stad, grundad av Peter den store i början av 1700-talet. Här följer studerandenas intryck från resan.

Dag 1

Resan började med att vi samlades i konstklassen. Där förberedde vi oss för vår resa till Ryssland med att packa ihop vår utrustning. Tågresan till St. Petersburg tog ungefär tre timmar, men den blev inte långtråkig p.g.a de fina utsikterna på vägen.

Efter den långa tågresan var vi äntligen framme i St Petersburg. Det var sent på kvällen och mörkt ute. Dessutom var det mycket kallare än i Finland och man önskade att man skulle ha tagit med sig en varm och bekväm vinterjacka. Vi använde oss av metron för att förflytta oss från tågstationen till vårt hotell mitt i stan. Metron var annorlunda än Finlands och hade ett polettsystem. De stora folkmassorna i metron var chockerande i början, men man blev van med det.

När vi kom till hotellet fick vi en trevlig mottagning av receptionisterna. Rummen fördelades och alla var ivriga att se dem. Vårt rum delades mellan tre personer, även om rummet var avsett för bara två personer. På grund av detta kändes rummet lite trångt och opraktiskt, men den påverkade inte resan.

Alla var hungriga efter den långa dagen och då bestämde vi oss för att gå på hotellets egna restaurang. Restaurangen var mycket fin och man blev överraskad över hur fin inredningen var. Alla såg fram emot nästa dag med stora förväntningar.

Petteri Tuokila och Max Virtanen

ryssland2
Dag 2 -Eremitaget och Marinskijbaletten

Vi vaknade i Ryssland för första gången och gick trötta ner till morgonmålet omedvetna om den kommande intensiva dagen. Efter att vi ätit och gjort oss klara gick hela gruppen iväg mot Vinterpalatset och Eremitaget. Vi såg staden i dagsljus för första gången och var nyfikna på att se och uppleva mera. Det var särskilt fascinerande och roligt att se Subway, Burger King och Starbucks skyltar med kyrilliska bokstäver.

Vi gick längs huvudgatan Nevskij Prospekt och till slut kom vi fram till Vinterpalatset som vid första ögonkastet var en fantastisk syn. Byggnaden är otroligt vacker med den grönblåa färgen och fina arkitekturen. Före vi gick in i museet hann vi kolla oss omkring lite och vi tog oss genast till en rysk souvenirbutik. Efter att beundrat alla Putinmuggar och Matryoshkadockor gick vi in i museet vid Vinterpalatset. Där fick vi se många fina målningar i olika stilar, till exempel impressionism, kubism osv. samt fantastiska fotografier av Steve McCurry. Vi tyckte särskilt mycket om Vincent van Goghs målningar.

Efter det tog vi oss till själva Vinterpalatset och Eremitaget. Där åt vi lunch/mellanmål innan vi gick för att titta omkring i själva Eremitaget. Hela byggnaden var väldigt snygg med fina rum och vacker konst. Tronsalen med det vackra parkettgolvet och glimmande takkronorna var en stor wow-upplevelse för alla i gruppen. Vi såg även egyptiska mumier och fornegyptisk konst som var fascinerande. Att gå omkring och se massor gjorde oss väldigt trötta och till slut satte vi oss ner på en bänk för att vila innan vi skulle fortsätta med dagens program.

Efter Eremitaget hade vi ett par timmar fritid. Vi gick till ett köpcentrum nära hotellet och tittade i några butiker där. Slutligen var vi bara så trötta att vi gick till hotellet efter att ha varit i en matbutik och köpt en 5 liters vattendunke. (Man kan bara dricka flaskvatten i Ryssland). På hotellet latade vi oss en stund innan vi började göra oss i ordning för middagen och Marinskijbaletten.

Vi tog oss mot Marinskijteatern med buss. Restaurangen vi bokat bord i var precis bredvid teatern så det var lätt fixat. Vi åt ett jättegod middag och sedan tog vi oss proppmätta mot teatern.

ryssland3

När vi i den kalla luften närmade oss Marinskij teatern kunde man känna spänningen i att se en produktion av den ryska baletten. Vi kom in i bygganden och fortsatte sedan upp för trappan till den tredje balkongen där vi hade våra platser. Alla taken i våningarna blev lägre när man kom upp till de olika balkongerna. När vi sedan steg in till själva teatern där man satte, kunde man se de förgyllda utsmyckningarna på väggarna och målningarna i taket.
Hela upplevelsen började alltså bra tills vi märkte att två stycken flickor i 10-12 års åldern som satte framför oss stirrade och fnissade åt oss. Efter en stund märkte vi att de mellan våra meningar alltid vände sig om för att lyssna på när vi pratade, imiterade oss och började sedan skratta åt hur vi pratade svenska. De hade säkert aldrig hört hur svenska låter, så det måste ha varit en spännande upplevelse för dem då tydligen.

Nå, sedan började baletten och det första som hände var att de två flickorna stod upp för att själv se bättre. Vad de inte tog hänsyn till var dock det att detta ledde till att vi inte såg något eftersom vi såg scenen snett uppifrån. På pausen fick vi chansen att sitta vanligt, men annars stod vi hela den tiden i våra klackskor, då de vackra dansöserna och dansarna gled graciöst på scenen. Som tur var fanns det ingen bakom oss, så vi kunde helt lugnt stå och njuta av baletten.

Trots de här motgångarna var baletten absolut en väldigt vacker föreställning, och vi skulle definitivt gå med på att lida igenom allting som hände, ifall jag skulle få se baletten på nytt. Allting i hela baletten var jättebra framställt, börjande från scenografin till den traditionella koreografin dansarna uppträdde med. Alla i baletten var otroligt begåvade och gav verkligen föreställningen sitt allting. Om jag inte skulle veta bättre skulle jag, enligt hur de gjorde sitt uppträdande, tro att balett är det lättaste och enklaste i världen. Sättet männen hoppade i höjderna och hur lätt flickorna lyftes i sina spagater var otroligt.
Efter baletten återvände vi till hotellet till fots så att vi kunde se den vackra staden. Vi kom tillbaka till hotellet tolv tiden och när vi anlände till våra rum kollapsade vi alla till sängs, trötta av den intensiva men roliga dagen.

Celeste Nummelin och Fanny Sallinen

ryssland4
Dag 3 - Båttur, Kyrkan på de spillda blodet och Jusupovs palats

Vi gick från hotellet klockan tio till den färgglada Kyrkan på det spillda blodet. Kyrkan byggdes till åminnelse av mordet av Alexander ll, vilket skedde på denna plats år 1881.
Efter kyrkan gick vi en liten bit längs en av kanalerna. Dags för en båttur på kanalerna och floden Neva för att se staden från vattnet.

Efter lunchpausen tog vi oss till Jusupovs palats där vi fick gå en rundtur med guide. Jusupovs palats är mycket välbevarat, och man kan se hur den ryska överklassen levde under tsartiden. Där finns till och med inrymt en egen teater. Rasputin blev mördad i palatset år 1916 i en konspiration som furst Jusupov deltog i, och vår guide berättade mycket målande om denna dramatiska händelse. Efter rundturen hade vi fritid ända till kvällen, då vi träffades alla vid hotellet och gick och äta en sista middag tillsammans i Ryssland.

Milla Rothe och Anni Lindberg

ryssland5
Dag 4 –Isakskyrkan och Zoologiska museet

Lördagen började med att vi packade ihop våra väskor och checkadu ut ur hotellet.
Sedan tog vi oss till Isakskyrkan för att se på ännu lite mera arkitektur. Isakskyrkan är världens näststörsta kyrka med en enorm guldkupol och en interiör av olika slags sten och marmor. När vi sett kyrkan inifrån gick vi ca 200 trappsteg upp i en smal trappgång för att komma upp till kyrkans tak. Väl uppe kunde vi njuta av den fenomenala utsikten, även om det var ganska kyligt.

En promenad senare befann vi oss på Zoologiska museet, fullt med uppstoppade djur från hela världen och t o m en mammut. Där fick vi gå runt och teckna allt från insekter till tigrar och blåvalskelett. Efter lunch på Zoologiska hade vi fritid tills avfärd. Trots att visa fick bråttom att hinna tillbaka till hotellet i bestämd tid, hann vi i god tid till tåget hem. Tågresan gick mest åt till att småprata och sova. Efter några intensiva dagar fullspäckade med intressant och allmänbildande program var vi glada över att komma hem och få smälta den kulturella resan vi varit med om.

Kim Ahlbom och Jenna Hukkinen
Foto: Johanna Stenman, mer bilder i skolans bildarkiv.