Våra fysiker på resa till fysikernas Mekka

Det var på onsdag morgon som vi skulle vara vid flygfältet för att börja resan mot Genève och Cern, och med oss hade vi en fysikgrupp från Borgå som vi träffade på flyget. På flyget försökte de flesta sova lite pga. den tidiga väckningen, men tyvärr så var det svårt. Hotellet där vi bodde låg nära flygfältet och en kort buss- eller tågresa från Genèves centrum. Det var med tåg vi tog oss första gången till stan för att få en guidad tur och vi fick lite fakta om stan och besökte ett vattenkraftverk mm. Resten av dagen hade vi ledig tid, och vi skulle hitta något att äta och ta oss till hotellet.

cern rk
Dag 2
På torsdagen vaknade vi, åt vårt eget morgonmål och stack iväg till stan. När vi kom till stan gick vi till Université de Genève. I universitetet togs vi emot av en finsk studerande som höll oss sällskap tills vår riktiga föreläsare dök upp. Under vårt besök på universitetet hade vi två föreläsningar, en som handlade om kemi och en annan handlade om fysik. Båda undervisningarna bestod av experiment, som var lärorika och på samma gång intressanta. Fysikföreläsningens experiment var aningen intressantare då vi fick leka med magneter och elektricitet. En del av gruppen var testkaniner och fick pröva på att få elstötar och leda el genom sin kropp. På eftermiddagen gick vi till Internationella Röda Korsets museum.

cern cern
Dag 3
Nu var det dags för oss att besöka resans huvudmål, CERN! Till Cern kom vi med trådbussar och resan tog ungefär en halvtimme. Väl framme måste vi först börja med att vänta på att vår guidning kunde börja. Besöket började med att vi lyssnade på en gammal tysk herreman tala ivrigt om olika komplicerade fysikaliska händelser, sånt som de håller på med i Cern. Det var lite svårt att hänga med i svängarna, delvis för att det han talade om var komplicerat, delvis för hans accent och delvis för att det var ännu tidigt på morgonen. Småningom började spänningen stiga för att vi skulle snart få fara och titta på själva acceleratorerna och annat intressant. På grund av att själva LHC var i användning, fick vi inte gå ner till den, och de mindre accelerationerna var rätt så svåra att förstå sig på. Senare på kvällen hade vi en trevlig fonduemåltid med hela gruppen som märkte ett bra slut på en bra dag.

cern botanisk
Dag 4
Sista dagen i Genève besökte hela gruppen Musée d'Histoire des Sciences som var ett ytterst intressant museum med mycket gamla upptäckter och finurliga uppfinningar/maskiner/föremål. Den duktiga och mycket intellektuella Gräni-gruppen bestämde sig för att ta en titt på Jardin Botanique medan Borgågruppen lade kursen mot centrum. Jardin Botanique var inget dåligt val då vi fick bevittna fina växter,träd, kaktusar och blommor på ett och samma ställe. I de stora glasbyggnaderna fanns växter från olika delar av jorden och växtlighetens variation var explicit. Det fanns också en liten vätskeansamling som hade ett par ståtliga fiskar i sig. Så småningom måste vi börja ta oss till hotellet och vidare till flygfältet, för att avsluta resan.

Resan i helhet var en mycket trevlig upplevelse med både intressanta och besök och trevliga stunder med trevligt sällskap. Vi hade också fritid för att vandra runt i stan och göra vad som var och en ville, som t.ex. shoppande (men det var mycket dyrt). Tror att vi alla skulle rekommendera resan till kommande fysiker.

Text: Jonathan Berg och Niklas Kankkunen
Foto: Axel Engberg, Sandra Uoti, Monica Granholm
Mer bilder i skolans bildarkiv.

Läs också gärna om resan i skolans blogg.