En vecka i Lappland

En av våra årligen återkommande studieresor är Lapplandskursen. Årets upplaga ordnades tillsammans med Kauniaisten lukio och sammanfattas dag för dag av Fanny Axberg. Läs om hennes och kurskompisarnas spännnande vecka i Lappland.

Måndag
Tidigt i gryningen på måndag morgon gav vi oss med buss av mot Lappland och Äkäslompolo. Den väldigt långa bussresan var fylld av glada miner och skratt såväl som långa gäspningar på grund av den tidiga starten. Under resan stannade vi tre gånger då vi fick möjlighet att äta, shoppa och ta fina bilder. Då vi efter många långa timmar äntligen anlände vid Stena stugorna delades rummen ut och inkvarteringen ägde rum. Kvällsmål och sömn stod sedan på schemat.

Tisdag
Följande dag startade vi igen tidigt. Vi delades in i två grupper varav den ena började dagen med att vandra och den andra med att paddla eller cykla. Vandringen var ganska tung eftersom det var uppförsbacke så gott som hela vägen och terrängen gjorde inte saken lättare då den till största del bestod av lösa stenar. Speciellt intressant var det att ta sig nerför Pirunkuru, en av istiden formad brant V-dal där marken man gick på bestod av ett stort gäng lösa stenar. Efter att ha glidit, hoppat, rusat och så gott som rullat nerför den långa och branta sluttningen kändes det enormt bra att man överlevt. Vandringen var ett extremt roligt och spännande äventyr med många nära-döden upplevelser och hisnande vyer.

Under tiden som den ena gruppen vandrade uppe i fjällen, cyklade och paddlade den andra gruppen. Då delades gruppen återigen på hälften och de som hade valt terrängcykling gav sig av upp i fjällen medan de som valt paddling satte av ut på sjön. Paddlingen var inte särskilt tung, fastän vi paddlade i 2 och en halv timme, men väldigt rolig. Vi paddlade först tvärs över en sjö och sedan in på en mindre flodslinga som ledde till följande sjö. Under turen skedde många krockar med flodbanken samt utstickande trädgrenar, vilket såklart ledde till högljudda skrattsalvor. Naturen kring floden var extremt vacker och det var skönt att paddla omkring och njuta av de fina vyerna. Cyklingsturen var en rolig upplevelse men även väldigt krävande fysiskt. I början var det väldigt tungt på grund av den långa uppförsbacken och sedan då det började gå utför skakade cyklarna så muttrarna nästan lossnade. Efter 2 timmar av gnäll och skratt var feelisen fortfarande på topp. Cyklingen var precis som vandringen, jobbig uppåt men allt slit belönades i nedförsbackarna.Efter att den första gruppen vandrat klart och den andra cyklat och paddlat färdigt, möttes vi alla halvvägs och åt lunch. Efter det bytte grupperna roller.

Efter en tung men rolig dag återvände vi alla till Stenastugorna där det vankades middag samt fanns bastumöjligheter för de som ville. Under kvällen fick vi dessutom besök av Bärt, en lokal ren med enorma horn som valt stugornas omkringliggande växlighet som middag. Under bara en kväll förvandlades det omedvetna djuret till en framgångsrik fotomodell då alla ville ha bilder med den förvånansvärt lugna renen. Då tumultet lagt sig fortsatte kvällen lugnt med kvällsmål, korgboll och förberedelser inför följande dags långvandring.

Onsdag
På onsdag morgon gav vi oss av på den efterlängtade långvandringen. Man hade på förhand haft möjlighet att välja ifall man vill tälta två nätter eller endast en. De som bestämt sig för två nätter hade rinkkan fullpackad på ryggen medan resten endast behövde en mindre dagsryggsäck. Vi började den långa vandringen med att bestiga fjället Äkäskero. Det var väldigt brant, och med en tung rinkka på ryggen var bestigningen ingen söndagspromenad. Efter många svordomar och mycket svett och tårar nådde vi alla till slut toppen där vi belönades med en riktigt häftig utsikt. Efter pausen skildes dagsvandrarna och övernattarna åt och begav sig av mot olika håll. Övernattarna fortsatte längs med bergsryggen och sedan ner i skogen. Vi stannade för att äta lunch och många lärde sig då att laga mat med en trangia. Efter ytterligare ca 7 km kom vi fram till Kotamaja där vi skulle övernatta. Under natten sjönk temperaturen under 0° och många hade därmed väldigt kallt.

Torsdag
För övernattarna gällde väckning 8-tiden. Efter en stund delade vi upp oss i två grupper inför dagens vandring, en som gick snabbare och längre samt en som gick lite långsammare och kortare väg. Under vandringen rådde bra stämning hela tiden samtidigt som vi njöt av de vackra vyerna.
Då vi anlände vid Pyhäjärvi slog vi upp tälten och skyndade oss att laga lunch eftersom hungern gnagde i magen. Kvällen som följde var lugn och rofylld. En del vågade till och med doppa sig i den iskalla sjön medan några andra frivilligt gav sig av på en kortare färd upp på ett närliggande fjäll. Då mörkret föll och kylan började krypa fram hölls lägret varmt av två stora lägerledar samtidigt som skön musik ljöd ut över sjön. Vi alla njöt av sällskapet ända tills det var dags att gå och lägga sig.

Fredag
På morgonen var det en relativt pigg stämning som rådde i lägret. Inför den sista vandringen fick alla välja mellan en ganska krävande väg över fjällen, en lite mindre krävande väg över ett annat fjäll och en riktigt lätt väg genom skogen. Återigen var det vackra vyer överallt och en god stämning inom gruppen. Vi stannade och åt lunch vid Kotamaja där en del av gruppen övernattat tidigare på veckan. Sedan fick man på egen hand bege sig tillbaka mot Stenastugorna där det sedan var dusch, bastu och middag som gällde. Kl. 18 startade bussen, fylld till bredden av glada och nöjda ungdomar, tillbaka mot Grankulla.

Fanny Axberg

I Flickr finns fler bilder från studieresan.