Dag för dag i Spanien

En grupp på 10 studerande var i Spanien, Salamanca en vecka och lärde sig spanska på språkskolan Mester och bekantade sig med landets kultur. Läs om deras upplevelser dag för dag och kolla in en film om studieresan!

Lördag 28.10
Vi träffades på Helsingfors - Vanda flygfält klockan 15:00. Flyget tog fyra timmar och vi var framme i Madrid klockan klockan 18:00. Vi tog sedan metro från Madrids flygfält in till centrum och lämnade våra saker på Hostel TOC där vi sedan skulle övernatta. Vi gick ut och åt ungefär 23:00 och stadens nattliv var i full gång.

Söndagen 29.10
På morgonen åt vi morgonmål på hostellet och for sedan ut på sightseeing i det 22 gradiga Madrid. Vi gick omkring längs Madrids gator och i Retiro-parken där vi gick förbi många bokstånd med massor med av böcker. Ungefär klockan 15:00 gick vi och åt tapas. Bussen till Salamanca skulle fara klockan 18:00 men det blev missförstånd och vi startade först klockan 18:30 mot våra värdfamiljer. Vi kom till Salamanca runt 22 och fick träffa våra familjer och gick hem.

Måndagen 30.10
Följande morgon åt vi först hos värdfamiljen och sedan gick vi till skolan. Vi hade två stycken 100 minuters lektioner med 10 minuters paus emellan. Första lektionen var en grammatik lektion och den andra lektionen var en kommunikations lektion där vi endast talade på spanska. Skolan slutade klockan 13:00. Då gick vi hem och åt lunch hos värdfamiljerna. Vi hade några timmar fritid och på eftermiddagen hade vi en historielektion om Salamanca och en guidad rundtur i staden. På kvällen gick vi på en tapasvandring till 4 olika restauranger där vi åt en tapasrätt per restaurang.

Tisdagen 31.10
Vi började dagen med lektioner som vanligt och efter lunch hade vi en lektion om spansk konst och kultur. Efter det hade vi en salsa lektion på skolan. På kvällen gick vi och tittade på katedralerna i staden där vi uppfrån tornen såg fina utsikter och en fin solnedgång. När vi kom hem åt vi middag med våra värdfamiljer.

Onsdagen 1.11
Efter lektionerna och lunchen åkte vi med buss till en liten stad i bergen som heter La Alberca. Där gick vi på rundvandring med en guide. Staden var gammal och nästan helt byggd av sten. Vi var i staden några timmar och for tillbaka till Salamanca klockan 19 och åt sedan middag hemma i värdfamiljerna.

Torsdag 2.11
Vi började dagen med de sista lektionerna för veckan. Efter lunch hade vi lite fritid då vi shoppade och packade. Efter några timmar gick vi till ett konstmuseum där det också fanns ett café och de serverade churros doppade i choklad. På kvällen åt hela gruppen middag tillsammans på en restaurang och efter det hade skolan ordnat en avskedsfest. Dock var det ganska tidigt så det var inte så många ute på stan eller på festen.

Fredag 3.11
Vi steg upp klockan halv fem på morgonen för att hinna till bussen som for klockan fem mot Madrids flygfält och flög hem. Vi landade i Helsingfors klockan 15:00. Vi tyckte att resan var väldigt lyckad och är nu en erfarenhet rikare.

Ilon Adlercreutz har gjort en film om resan. Tryck på länken och kolla in den!