Hei da! Velkommen igjen!

Under den gångna månaden har GGS haft besök av fyra lärarstuderande från Norge – Rikke, Susann, Thea och Nils. De studerar alla fyra på Høgskolen i Sørøst-Norge och ska bli antingen modersmåls- eller historielärare. Under tiden de varit här har de bland annat bekantat sig med skolsystemet i Finland, skuggat lektioner och hållit program på en veckosamling. Vi i GGs mediegrupp fick möjligheten att stjäla lite av deras tid och intervjua dem för att höra om deras upplevelser i Finland.


Vad har ni tyckt om GGS hittills och hurdan var ert första intryck?

– Väldigt bra, eller vi har i alla fall trivts utmärkt här! Vi var väl alla fyra lite nervösa för hur det skulle gå med språket eftersom vi bara är vana att höra rikssvenska och inte finlandssvenska.

 

Har språket då blivit lättare att förstå under den här månaden ni varit här, eller har det varit svårt att följa med i till exempel undervisningen?

– Ja, örat har väl vant sig och nu förstår vi så gott som allting!

Hur skiljer sig skolorna i Finland och Norge?

– Skolsystemet är egentligen ganska annorlunda hemma hos oss i Norge. Vi har till exempel inte perioder utan läsåret är indelat i två terminer. Vi har också fasta klasser till skillnad från er som tydligen byter ganska mycket beroende på lektionerna. Dessutom får man inte heller välja vad man skriver i studentexamen, utan blir i stora drag bara insatt i någon grupp och är alltså tvungen att göra sitt bästa av det...

Vi hörde att ni har bott tillsammans i en lägenhet i Helsingfors under tiden ni varit här. Vad har ni tyckt om staden, eller har ni haft tid att gå runt och bekanta er alls?

- Överlag har det på basis av det vi sett varit en jättetrevlig stad! Ingen av oss har varit i Helsingfors tidigare, så det har verkligen varit intressant att jämföra skillnaderna mellan Oslo och Helsingfors. Städerna är egentligen ganska lika men Helsingfors verkar vara mycket kallare och blåsigare än Oslo. Det kan ju vara att vi också bara hade en “bad timing” eftersom vi bara sett solen två gånger under hela tiden vi varit här, hahha! Allt ligger också väldigt nära så man behöver inte gå långa vägar då man t.ex shoppar. Butikerna får dessutom inte vara öppna på söndagar i Norge, så det var en positiv överraskning att de får vara det här i Finland!

 

Vad har ni hunnit göra i Helsingfors?

- Vi gillade verkligen utebadet i centrum (Allas Sea Pool) och Sveaborg! Det råkade dock vara den kallaste dagen då vi besökte Sveaborg så det var inte så roligt… Om jag minns rätt var det kring –14 grader så vi frös ganska mycket. Men det var vackert ändå!

 

Hade ni hört något om hur penkis fungerar här i Finland eller var det helt nytt?

– Nej, vi hade faktiskt aldrig hört om det förut och programmet var ganska överraskande. Vi har inte en sådan här stor “show” under en dag utan däremot russetiden som motsvarar penkisen. Russetiden börjar kring den 20 april och tar ungefär en månad ända fram till nationaldagen. Under den tiden festar vi egentligen hela tiden, har massor med olika aktiviteter och överlag firar att vi snart slutar skolan. Det dåliga är dock att skrivningarna fortsätter genast dagen efter att russetiden tar slut och det gillar förstås inte så många… Vi kastar inte heller godis som ni gör, däremot häller abiturienterna vatten.

 

Hur är det med de gamlas dans då? Hade ni hört om det förut eller har ni något motsvarande i Norge?

– Vi har fått följa med några övningar här under de senaste veckorna men nej, vi har egentligen inte något liknande i Norge. Det man kanske kan räkna som en motsvarighet är balen vi har på högstadiet. Den dansas inte på skolan som er dans, utan eleverna hyr ett hotell eller något liknande som festen ordnas på.

 

Ni studerar visst alla till lärare, så har ni alltid velat bli det, eller vad var till exempel era drömyrken när ni var yngre?

– Jag ville bli kock, säger Susann.

– Jag ville bli sjöman och blev det också, berättar Nils, men sedan insåg jag att det inte riktigt var min grej så jag bestämde mig för att studera till lärare i stället.

– Jag ville, som de flesta småbarn, bli djurläkare, säger Thea.

– Jag hade länge velat bli sjuksköterska och jag studerade det faktiskt i 3 månader, säger Rikke. Där insåg jag ändå att det inte var det rätta för mig och började studera till modersmålslärare istället.  

 

Vad är det som gör att ni vill bli just historia- och modersmålslärare?

– Historia intresserar oss nog för att det är fascinerande att forska i hur allting har blivit just så det är idag. Jag har aldrig riktigt tyckt om matte och sådant, säger Nils, så historia som mera är att läsa har varit mycket lättare för mig. Historia och norska är dessutom också bra att studera ihop, så de passar bra som huvud- och biämnen.

– Jag har alltid älskat att skriva och har också gått kurser i gruppledning, säger Rikke, så som en kombination av dem tänkte jag att lärare kanske skulle vara ett bra yrke.

                             IMG 0083




Text: Cecilia Andersin och Marika Alkula

Foto: Liina-Lotta Schulman

ggs 2d vit