Historiker på studieresa i Bosnien

På 1990-talet utfördes de grövsta krigsförbrytelserna i Europa efter andra världskriget. I början av maj reste en grupp studerande till Bosnien för att fördjupa sig i historien kring det brutala folkmordet. Läs mer i Amandas och Matildas text.

IMG 7769

Torsdag, Dag 1 - Sarajevo

Efter firande av vappen och första maj träffades tjugo elever plus Toni och Andy på Helsingfors-Vanda flygfält klockan 4.30 på morgonen. Vi hade inte bråttom och resan till Sarajevo gick bra med en mellanlandning i München. På Sarajevos flygfält togs vi emot av två guider, Mirela och Jenny. Mirela skulle vara med oss hela resan medan Jenny endast var vår guide under första dagen i Sarajevo.

Vi steg på en buss som förde oss till första platsen vi skulle besöka, Tunnel of Hope. Genom den flydde bosnierna till en trygg, obemannad del av Bosnien under kriget på 1990-talet. Vi fick höra om vad som hände under kriget och hur det var i Sarajevo under den tiden. Efter tunneln åkte vi in till staden för att äta lunch och efter det gick vi på en rundtur i Sarajevo.

Staden är byggd i två olika stilar, ottomansk och västlig, och på en gata går en linje som delar staden i en västlig och östlig del. Fast staden är så delad med tanke på arkitektur och historia, är människorna ändå enade. Alla religioner får leva fritt i Sarajevo, och vi fick se en moské, synagoga, ortodox och katolsk kyrka, alla inom 500 meters avstånd från varandra. Vi besökte också platsen där skotten i Sarajevo och startskotten för första världskriget avfyrades, platsen där Gavrilo Princip sköt prins Franz Ferdinand.

Då vi gick genom staden kunde man ofta se små gropar i marken som målats röda. De så kallade “Sarajevos rosor” är skotthål som ännu finns som ett minne från kriget och dem som dog i det. Vi avslutade rundturen med att se ett minnesmärke där en låga alltid brinner, och sedan checkade vi in på hotellet. På kvällen hade vi fritid och vi fortsatte att bekanta oss med Sarajevo.

IMG 20190514 WA0005 1            IMG 7573

Fredag, Dag 2 - Mostar

På första hela dagen hade vi en tidig väckning för att sedan ge oss av mot Mostar. Bussen åkte 8.30, och resan via den lilla byn Jablanica var lång och många sov för att kompensera för den kortare nattsömnen. Då vi kom fram till Mostar möttes vi igen av en ny guide som visade oss runt staden. Mostar är en gammal och vacker stad som under kriget nästan helt förstörts, men byggts upp igen och blivit ett populärt turistmål. Vi gick över den gamla bron, från vilken vi fick se ett hopp från 25 meters höjd till den iskalla floden nedanför. Efter 10 minuters tid att shoppa souvenirer gick vi in på ett museum som visade mera om staden och landet under kriget. Efter det steg vi på bussen för att åka till nästa ställe.

Vid floden i Blagaj åt vi en intressant lunch som bestod av två hela fiskar, och efter det besökte vi ett kloster/moské på samma ställe. Platsen var jättevacker med branta bergväggar och turkost forsande vatten. Inne i klostret fick flickorna klä sig i huvuddukar och två smarta pojkar som kommit med shorts fick ta på sig kjolar. Efter Blagaj började hemresan med en paus i den medeltida staden Počitelj där vi fick klättra upp till ett slott med otrolig vy. En bilolycka på vägen gjorde resan tillbaka till Sarajevo längre än planerad och fritiden på kvällen blev lite för kort, men som tur gick våra härliga lärare med på att skjuta upp hemkomsttiden lite.

IMG 7661           IMG 20190503 134109

Lördag, Dag 3 - Srebrenica

Vi steg på bussen som vanligt klockan 8.30. Största delen slumrade till under den tre timmar långa vägen mot Srebrenica. Helt ärligt tror jag att ingen riktigt visste vad vi skulle förvänta oss när vi väl anlände. I Srebrenica har skett en av de modernaste folkmorden i historien. År 1995 bestämde sig serberna för att genomföra etnisk rensning för att få ett etniskt rent Storserbien utan muslimer. Vi besökte stället där denna rensning skedde.

Först fick vi gå in på ett museum där vi såg en film gällande händelsen i Srebrenica år 1995. Vi fick höra en man berätta om hur han själv flydde detta folkmord. Även om det verkar overkligt hände detta faktiskt för bara 24 år sedan. Museet finns inne i byggnaden som holländska FN-soldater använt som bas under händelserna och där tusentals muslimer sökt skydd under tiden.

Efter museet gick vi en bit till en stor hall. Vi visste inte vart vi hade kommit, hallen var fylld med bilder på kända personer som hade besökt hallen och föremål och andra minnen från folkmordet. Personligen trodde jag att det bara var en minneshall för de döda. Det visade sig att det inte riktigt stämde. “This is the place where most of the victims got killed” hörde vi Mirela säga. Obehagskänslor strömmade nog i varenda ens kropp i den stunden. Bredvid hallen fanns även gravgården för de dödade där ungefär 6200 offer låg, 6200 av 8372 mördade. Vi kunde se vita minnesstenar, men även en del gröna. De gröna plakaten var för de kroppar som hittats nyligen, som ännu idag inte hunnit få en riktig gravsten. Antalet döda från folkmordet stiger ännu också.

Det var främst muslimska män och pojkar som mördades eftersom kvinnorna separerades och användes som sexslavar. Även de minsta flickorna drabbades av trafficking. En tyst bussresa väntade på oss mot lunchen och efter det mot hotellet.

IMG 7772 1            IMG 7787

Söndag, Dag 4 - Stadsrundvandring och hemresa

Denna morgon fick vi sova lite längre. Klockan 8.35 hade vi träff i lobbyn för utcheckning. Bussen tog oss till Sarajevos stadshus där vi fick en rundtur med en guide. Stadshuset var väldigt gammalt och hade flera konstnärliga element som vi fick se på. Som de flesta andra ställen i staden hade också det förstörts under kriget. Därefter fick vi ta bussen igen till en kulle där vi kunde se hela Sarajevo som helhet och Mirela bjöd oss även på en hejdå-kaffe. Bosnien är mycket känt för sitt kaffe berättar hon.

Hemresan blev inte riktigt någon lätt färd. Efter kaffepausen fick vi åka tillbaka till hotellet för att plocka upp en del kompisar som vi lämnat där och vila pga. att de drabbats av matförgiftning. En del elever hoppade på bussen medan andra var så sjuka så de tyvärr fick bli kvar i Sarajevo med Toni ända till måndagen. Vi andra fick rusa till flygplatsen och springa igenom säkerhetskontrollen för att hinna ombord på planet. Vi mellanlandade i München igen i ett antal timmar och när vi landade hemma i Finland var klockan närmare tolv. Sammanfattat var resan väldigt lyckad och lärorik för oss alla. Det var verkligen en oförglömlig upplevelse.