Nyhet: Studieresa till Skottland

En av det här läsårets nyheter är en studieresa till International Book Festival i Edinburgh. Läs om Joannas intryck och upplevelser i Skottland!

Skolåret hann knappt komma igång förrän vi som går ENA14 fick ta ett avbrott från skolvardagen och åka iväg till Skottland. Kursen är ett samarbete mellan modersmål och engelska, och går ut på att bekanta sig med och analysera anglosaxisk kultur & litteratur, så det bar av till Edinburgh och stadens International Book Festival.

På morgonen den 23:e augusti träffades vi på flygfältet. Dom flesta var lite trötta , men som tur hade vi massor med tid att vila upp oss eftersom vi hade två flyg framför oss före vi var framme i Skottland. Vid halva dagen landade vi i Köpenhamn, där vi hade några timmar på oss att äta och sträcka på benen, och sedan flög vi vidare till Edinburgh där vi var framme ungefär halv två lokal tid.

När alla fått sina väskor hoppade vi in i ett antal taxibilar som körde oss till vårt ‘hotell’.

Hela gruppen fick sina lägenheter & rum, vi bodde i fina och nya studentlägenheter som var tomma över sommaren. Efter någon timme var det träff igen, och vi gick till en italiensk restaurang för att äta en gemensam middag. Eftersom Monica och Malin ville att vi skulle uppleva den skotska kulturen så mycket som möjligt hade vi ganska mycket fritid under den här resan - så efter middagen skildes alla åt och strosade omkring i staden tills vi skulle vara tillbaka i våra rum.

Nästa morgon gick de som kände sig modiga till ett närliggande franskt café för att äta den traditionella skotska frukosten som hotellet bjöd på. De som blivit avskräckta bara av menyn åt på hotellet, och fick i efterhand berättat för sig att de tagit rätt beslut då frukosten hade varit en ganska intressant upplevelse.

Resten av förmiddagen gick åt till att i par eller grupper samla poäng i den stadsorientering Monica och Malin satt ihop åt oss - uppgifterna var väldigt varierande och vi skulle göra allt från att fråga efter priset på kiltar till att hitta caféet där J.K Rowling skrivit en del av Harry Potter eller äta haggis (fårmage fylld med lever,hjärta,lungor,ister och havregryn). Vi hade en rolig förmiddag och efter lunch på egen hand var det äntligen dags att besöka festivalområdet och gå omkring tills det var dags för vår första föreläsning!

Vi fick lyssna på Nigel Shadbolt som är rektor och professor på Oxford, och som just kommit ut med boken The Digital Ape tillsammans med Roger Hampson. Boken handlar om hur man ska leva i en mer och mer digital värld då AI, artificial intelligence, tar en allt större plats i våra liv. Shadbolt har forskat inom AI sen 80-talet, och vi fick lyssna på en väldigt intressant och tankeväckande föreläsning.

Efter föreläsningen träffades vi som grupp nästa gång först nästa morgon 10.30, då för att gå på ett seminarium om trilogin Chaos Walking. Seminariet visade sig vara en reading workshop - d.v.s en slags bokcirkel med betydligt mindre människor än på föreläsningarna som engagerar publiken mycket mer och fokuserar på diskussion. Seminariet var utsålt och förutom vår grupp så var det bara fyra andra personer där - och ingen av oss hade läst någon av böckerna. Det blev en lite komisk presentationsrunda då det 20 gånger kom “Hello, my name is __, I’m from Finland and I haven’t read the book”.. men som tur tog ledarna Jake Hope och Amy McKay det med ro och 90 minuter flög förbi då vi ändå fick en intressant och engagerande diskussion igång.

Efter det var det igen fritid före vi samlades för en tidig middag på en annan italiensk restaurang. Halv sju skulle vi nämligen vara på samlingspunkten för Edinburgh Dark Side Tour- en programpunkt vi var väldigt taggade för. I två timmar fick vi gå omkring i Edinburgh, ledda av vår australienska guide David och höra olika legender från Edinburghs historia. Vi slutade touren med en mysig liten stund på en av stadens äldsta gravgårdar med en berättelse om två seriemördare/bodysnatchers, och skildes sedan åt för att njuta av staden och vår sista kväll lite till.

Nästa morgon var det avfärd vid 8, och efter att vi lärt oss att check in & bagage drop på Edinburghs flygplats inte är de snabbaste hoppade vi på flyget till Oslo. I Oslo hade vi några timmars mellanlandning, och vi var igen en väldigt trött grupp så efter att ha ätit så satt dom flesta vid gaten och läste eller sov. När boardingen började hade alla vi elever redan varit där en god stund så vi satt oss på bussen som skulle ta oss till flyget - men Monica och Malin saknades. Vi oroade oss ändå inte desto mer för bland våra medpassagerare fanns av en slump vår mattelärare Henkka som glatt diskuterade läxor med oss medan vi väntade. (Monica och Malin hittade nog också till sist fram!)

Den sista flygresan gick också bra, även om planet var väldigt litet, och vi landade i Helsingfors lite i förtid. Vi sade tack och hejdå och åkte sedan hem nöjda med vår resa med en massa fina minnen i bagaget!

PS. Några från vår grupp ville tacka våra lärare lite extra för den fina resan och köpte en fin kalender med modeller i kilt - så från och med januari 2019 kan den som är intresserad av skotsk kultur ta en sväng till Monicas klass (nummer 51) :))