Rekordstor grupp i Lappland

Lapplandskursen är en av våra årligen återkommande traditioner. I år reste ett rekordstort gäng på över 40 personer iväg för att vandra i fjällen och beundra naturen i Äkäslompolo. Kolla på bilder från Lappland och läs mer om upplevelserna i Matilda och Sofies text.

Lappland

På måndag kl. 6 på morgonen den 20 augusti startade en grupp på 44 elever och 3 lärare mot Lappland. Under bussresan roade vi oss med att sova, lyssna på musik, spela olika spel, äta mycket snacks och eventuellt lite skolarbete... Klockan 21 kom vi fram till Äkäslompolo, Stena. Där var det dags för mat och uppackning. På kvällen chillade vi bara efter en lång bussresa och var alla trötta.

På tisdag morgon efter vi ätit morgonmål delade vi upp oss i tre grupper. En grupp skulle först paddla till Kesänginkeidas och sedan vandra tillbaka. Den andra gruppen vandrade först och paddlade sedan tillbaka och den sista gruppen cyklade båda vägarna. I Kesänginkeidas åt vi lunch tillsammans. När alla kommit tillbaka till Stena åt vi en gemensam middag. Vi packade sedan våra rinkor och startade iväg mot Kotamaja, där skulle vi sova i tält första natten. Första vandringen med rinkorna var 8 km. När vi kommit fram satt vi upp tälten och en del lagade kvällsmat på trangior.

Första natten i tält sjönk temperaturen till -2 grader så på morgonen var det ett gäng frusna elever som kröp ut ur tälten. Det tog cirka två timmar för alla att bli klara och då delade vi in oss i tre olika vandrings grupper, en kort (8 km), en medel (10 km) och en lång (12 km). Alla började vandra mot Pyhäjärvi enligt sina rutter, förutom den korta som vandrade fel rutt. De orienterade fel tre gånger och lyckades vandra 10 extra kilometer. När alla väl kommit till Pyhäjärvi sattes tälten upp och det var dags för mat med trangia. På kvällen satt vi och myste vid lägerelden och tog det lugnt efter en lång dag.

På torsdag morgon vaknade alla olika tider och började vandra iväg tillbaka mot Stena. Vi stannade på vägen i Kotamaja för lunch och fortsatte sen vidare hem till Stena. Vandringen var 15 km lång och det regnade nästan hela dagen så vandringen kändes ganska lång. När vi kommit till Stena var alla trötta och smutsiga och man fick äntligen ta en dusch! Efter vandringen åkte hela gruppen med buss till naturmuseet Kellokas. Där kollade vi på en film och kollade runt i museet. Efter museet gick vi till butiken och köpte lite snacks. På kvällen åt vi middag tillsammans och sedan måste vi börja packa ihop våra saker. På kvällen spelade vi bland annat spel, lyssnade på musik och chilla.

På fredagen när vi ätit morgonmål såg till att vi hade allting packat och hade sedan start mot Grankulla klockan 9. Bussresan tillbaka var lite tystare än på vägen dit med många trötta elever. Klockan halv tolv kom bussen fram till skolans gård med en grupp trötta men väldigt glada elever efter en lyckad och rolig resa.

I vårt bildarkiv finns många bilder från Lappland.